Kalam Pengerusi DPMT

Saturday, September 25, 2010

Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam. Selawat dan salam buat junjungan mulia nabi besar Muhammad S.A.W, para sahabat, alim-ulamak seterusnya pejuang-pejuang penyambung mata rantai perjuangan islam seluruhnya.
 Bersyukur kita kehadrat Allah Azzawajalla kerana dengan limpah inayahNYA kita dipanjangkan umur dikekalkan nikmat iman dan islam dalam menjadikan kehidupan kita seluruhnya sebagai individu muslim.
 Bersempena dengan pelancaran blog baru gabungan mantap UBM dan HISBAH PMRAM cawangan Tanta, saya mengajak kita semua merenung sepotong ayat Allah taala yang berbunyi:

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةُُ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلاَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan Ummat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang munkar; mereka adalah orang-orang yang beruntung. (Al-Imran:104).

Bertepatan dengan ayat di atas, tahun ini pimpinan DPMT meletakkan UBM dan HISBAH dalam satu barisan dan seangkatan dalam menjayakan konsep amar ma'ruf nahi mungkar. Satu tugasan yang sangat besar dan berat yang perlu dimainkan oleh seluruh ahli termasuk perubatan bagi melonjakkan islam dalam masyarakat khususnya di bumi Tanta.
Tahun lepas kita melihatkan UBM keterhadapan yang menyatukan ahli UBM peringkat Tanta, alhamdullah. Akan tetapi tahun ini kita meletakkan sasaran UBM dan HISBAH  juga berkerja keras dalam mencegah kemungkaran dan kemaksiatan yang berlaku di bumi tanta ini.
 Justeru, kita mengharapkan daripada ahli pengajian islam (seluruh ahli PMRAM cawangan TANTA) dan juga daripada Perubatan cawangan Tanta( PCT) memberi kerjasama  yang sebaiknya kepada saudara Faizol Endut (pengarah UBM) dan juga saudara Zahidi Mat Noh (pengarah HISBAH) dalam menandatangani  isu ini.

Semoga bumi tanta ini diberkati Allah, dengan menjauhi daripada perkara maksiat dan ditumbuhi dengan perkara-perkara berbentuk kebaikan. 

 “KEMANTAPAN FIKRAH MEMBINA SYAKHSIAH”.

MUHD SULAIMAN BIN ISMAIL
Pengerusi Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta
sesi 2010/2011





0 comments:

Post a Comment