Adik Sofiyatul Ulya, Semoga Cepat Sembuh

Tuesday, November 23, 2010



Hiba hati melihat anak kecil sedemikian. Mukanya menggambarkan penderitaan yang ditanggung.

Itulah adik Sofiyatul Ulya Mohd Faizol. Sofiya disahkan mengidap penyakit pneumonia (jangkitan pada peparu). X ray yang dikeluarkan menunjukkan tompokan kelabu pada peparu kanannya.

Kronologi

20/11/10

10.30 am
Tiba di Hospital Universiti Tanta. Saya yang pada mulanya sampai terlebih dahulu mencari Jabatan Pembedahan Kanak-kanak. Sesat di jabatan O & G (sakit puan). Puas bertanya siapakah Dr Isam yang dimaksudkan. Alhamdulillah, Najwa dahulu yang menjumpai doktor tersebut walaupun tiba lebih lewat.

Pengalaman melalu Jabatan O & G,memang tidak dapat dilupakan. Kebetulan saya sampai, terdapat seorang pekerja membuang sampah. Dalamnya penuh sampah berdarah. Kembang tekak kerana bau yang tidak menyenangkan. (Oh Tuhan..macam mana nak jadi Dr ni :D)

Sofiya mengalami batuk yang berpanjangan. Banyak cecair/lendiran yang keluar dari mulutnya. Sofiya juga demam. 39'C. Mukanya agak pucat. Kami bimbang. Umminya kadang kala mengeluarkan air mata.. Sayunya hati.

Kes Sofiya sebenarnya telah bertukar pihak. Doktor yang sepatutnya mengawasi, telah memberikan kes ini kepada Dr Muhammad Khidr. Kami hanya mengikut sahaja jururawat yang mengiringi. Terlalu banyak jabatan kami pergi. Ada yang melayan kami sekadar sahaja. Ada yang seolah-olah tidak mahu menerima kedatangan kami. Namun, Alhamdulillah, di Jabatan Paedatrik, kami diterima.

Dr yang bertugas membelek laporan kesihatan dan X ray yang ada. Sofiya diperiksa lagi keadaan jantungnya. Agak lemah. Dr Halah memberitahu Sofiya sepatutnya dimasukkan ke ICU (Intensive Care Unit). Tetapi malangnya, ICU di situ sudah penuh. Dengan hampanya,kami dibawa pulang ke Jabatan Pembedahan Kanak-kanak. Saya telah meninggalkan nombor telefon pada Dr Halah. Mudah-mudahan ada tempat kosong nanti.

Sofiya makin tenat. Kemuncaknya apabila air susu keluar mencurah dari hidung apabila menyusu. Jururawat yang bertugas memanggil doktor. Dr Muhammad terus mengarahkan Sofiya tidak boleh disusukan. Akhirnya, tangan mungilnya dicucuk canula jua. Intravenous Paediment fluid menggantikan susu umminya.Vein susah untuk dicari kerana agak kecil. Banyak tempat dicucuk dan dikeluarkan semula. (Agak sadis jururawat disini..hmm)

Sofiya diberikan bantuan oksigen (nebulizer). Ummi dan abinya pulang sebentar untuk membawa pakaian dan makanan lantaran untuk bermalam di hospital. Sangat menyedihkan apabila sampai satu tahap,Sofiya menangis tanpa suara..Penderitaan yang ditanggung bukanlah sedikit.

Ramai yang datang ziarah Sofiya sejurus lepas asar sehinggalah malam. Lebih kurang jam 10 pm, saya mendapat panggilan dari Dr Halah. Beliau memberitahu ada tempat kosong di ICU. Alhamdulillah!! Saya malu sendiri kerana bersangka buruk sebelum ini. Tidak yakin akan adanya tempat kosong di ICU lantaran Sofiya bukanlah anak Mesir.

Sofiya terus dibawa ke Jabatan Paedatrik. Di ICU,kelengkapan perubatan agak memuaskan. Tidak seperti di wad biasa tadi. Alhamdulillah.

Pemeriksaan awal menunjukkan oksigen dalam darahnya kurang. Sebab itulah Sofiya agak pucat. Saya puas hati dengan layanan dan jagaan di ICU.

Kami pulang lebih kurang jam 12 malam.

Semoga Sofiyatul Ulya terus kuat dan kembali sihat seperti biasa.Sama-sama kita doakan.. :)
 
sumber: http://nourelhousna.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment