Membina Kecemerlangan Rumahtangga Dan Akademik

Friday, November 5, 2010

 Oleh : Salwani binti Mohamed Daud (B.A Hons. Syariah, Al-Azhar)

Perkahwinan adalah salah satu fitrah manusia yang menggabungkan dua jiwa antara lelaki dan wanita dengan tujuan utama untuk mencari keredhaan Allah SWT dan melahirkan zuriat atau anak-anak yang akan menyambung kembali tali kekeluargaan. Melalui perkahwinan inilah maka bagi seorang suami dan isteri berperanan besar untuk memikul amanah dan tanggungjawab masing-masing bagi mewujudkan suasana rumahtangga yang bahagia dan bertaqwa kepada Allah SWT. Persediaan yang cukup tapi perlu diteliti samada dari segi ilmu rumahtangga mahupun kewangan sebelum melangkah ke alam perwahwinan.

Rumahtangga yang harmoni disulami dengan cahaya kerohanian merupakan rumahtangga yang cemerlang apatahlagi waqi’ kita sebagai penuntut ilmu sentiasa inginkan prestasi akademik yang cemerlang walaupun sudah bergelar suami atau isteri.

Sebelum Kahwin
Cemerlang yang ingin dikupas di sini ialah cemerlang dalam pelajaran dan rumahtangga. Sebenarnya untuk membina rumahtangga yang cemerlang perlu dibentuk sebelum kita memasuki alam perkahwinan lagi, iaitu semasa tempoh berkenalan atau bertunang. Dalam tempoh inilah bagi ikhwah dan akhawat perlu menjaga ikatan itu dari unsur-unsur yang membawa kepada kemaksiatan seperti sms yang tidak syarie, perbualan telefon yang terlalu kerap tanpa urusan penting, keluar bersama, panggilan atau menggunakan bahasa cinta yang mengasyikkan dan sebagainya. Sehinggakan sudah menjadi kelaziman bagi pasangan yang belum ada ikatan yang sah memanggil ‘abang’ dan ‘sayang’ kepada pasangannya. Pernah saudara terdekat penulis menyatakan sesalan apabila sudah terbiasa dengan panggilan ini sebelum berkahwin dengan kenyataannya ‘sudah basi’ atau sudah kurang manisnya di malam pertama. Apabila kita mampu mengawal diri dan nafsu sebelum berkahwin maka kita sudah dikatakan cemerlang peringkat pertama.

Berumahtangga Ketika Belajar
Setelah kita masuk ke marhalah kedua dalam pembinaan rumahtangga maka di sana akan bertambahlah bebanannya. Apatahlagi bila seseorang itu belum tamat kuliahnya. Ketika ini kita mahukan kecemerlangan yang seiring antara pelajaran dan rumahtangga.
Kecekapan seseorang dalam menyelesaikan urusan rumahtangga perlu diberi perhatian lebih-lebih lagi kita ini yang sekaligus memikul amanah du’at ilaLlah. Sepatutnya kita memberi qudwah kepada orang lain iaitu berjaya mencapai keharmonian rumahtangga di samping itu kita tidak mengabaikan pelajaran.

Antara risiko perkahwinan semasa belajar ialah kegagalan dalam pelajaran. Ini adalah perkara biasa kita dengari di kalangan pasangan yang telah memasuki alam perkahwinan, bahkan perkara ini menyebabkan sesetengan ikhwah mahupun akhawat takut untuk memasuki alam perkahwinan kerana dibimbangi tidak lulus dalam pelajaran. Kalaupun tidak gagal, setidak-tidaknya berlaku kemunduran di dalam pelajaran.

Risiko kedua ialah kegagalan mencapai keharmonian rumahtangga. Apa yang diharapkan oleh seorang suami atau isteri dalam pembinaan rumahtangga bukan hanya kasih sayang dan tempat bermanja, bahkan perkara yang amat perlu diberi perhatian di dalam dan di luar rumah di samping tidak mengabaikan hak layanan terhadap suami bagi seorang isteri. Bagi suami pula sama-sama membantu isteri dalam kerja-kerja rumah. Apabila pengurusan rumah tidak teratur, banyak kerja-kerja tertangguh, tidak cekap dan cuai dalam memperuntukkan masa bagi satu-satu kerja, maka keharmonian rumahtangga sedikit-sebanyak akan tergugat.

Kedua-dua risiko ini perlu ditangani agar kita mampu mencemerlangkan antara pelajaran dan rumahtangga melalui perancangan yang rapi, gunakan waktu dengan sebaik mungkin dan menggunakannya dengan berkesan. Kepintaran seseorang itu walau setinggi mana sekalipun, tidak menjamin dia akan berjaya jika dia gagal mengawal atau menggunakan masa secara berkesan.

Taklifan Ibu Bapa
Cemerlang yang ketiga ialah cemerlang sebagai ibubapa. Apabila kita telah memiliki anak, tanggungjawab mula bertambah, pengurusan rumahtangga perlu lebih teratur. Suami isteri perlu bekerjasama dalam menguruskan anak. Bagi ibubapa, peruntukkanlah waktu untuk membaca dan menambah ilmu sedikit demi sedikit ketika anak sedang tidur di samping menggunakan masa itu dengan melakukan tugasan rumah. Ibubapa perlulah sabar dalam menangani risiko anak-anak yang pelbagai ragam seperti berjaga malam, sentiasa menangis atau yang terlalu aktif. Cara yang terbaik ialah dengan mengingatkan diri bahawa anak adalah rezeki kepada kita dan meletakkan diri kita di tempat ibu dan ayah kita yang menjaga kita semasa kecil. Jika tanggungjawab makin bertambah, maka kita akan lebih berdisiplin dengan waktu dan kerja kita. Ibubapa yang cemerlang akan sentiasa cuba memperbaiki keupayaan dan kemahiran mereka dalam mendidik anak-anak dengan selalu membaca bahan-bahan atau buku-buku keibubapaan, sentiasa bertanya atau berbincang dengan orang yang lebih berpengalaman.

Kemahiran Sosial dan Berpersatuan
Kecemerlangan yang keempat ialah cemerlang dalam persatuan dan sosial. Dalam kita mengharungi kehidupan berumahtangga di samping memegang status sebagai pelajar, kita tidak dapat lari daripada berpersatuan. Ini kerana, persatuan merupakan satu cabang ilmu dan salah satu wasilah untuk kita berhadapan dengan masyarakat dan apabila kita berada dalam alam kerjaya kelak. Bagi penulis, berpersatuan itu perlu walaupun selepas bergelar suami ataupun isteri. Kita sering mendengar ungkapan ’waktu adalah kehidupan’ dan ’kewajipan lebih banyak dari waktu’. Maka semasa belajarlah waktu untuk kita mencari pengalaman menguruskan masa belajar, berumahtangga dan berpersatuan. Jika kita tidak membiasakan diri kita dengan perkara-perkara luar dari urusan rumahtangga, maka apabila kita pulang nanti kita akan kekok untuk masuk dalam masyarakat. Kurangnya thaqafah dan lebih penting apabila kita sudah bekerjaya sepenuhmasa, rumahtangga akan sedikit kucar kacir jika kita tidak pandai menguruskannya.

Apa yang dinyatakan di atas merupakan panduan bersama. Bagi penulis sendiri yang juga masih belajar untuk menguruskan rumahtangga dengan baik, banyak yang perlu dimuhasabahkan lagi. Selaku pelajar agama, kita merupakan role-model untuk membuktikan kita mampu cemerlang kepada masyarakat supaya pandangan berkahwin semasa belajar bukan suatu tindakan yang negatif. Wallahu’alam.

Antara Panduan Praktikal Berumahtangga Ketika Belajar:
1. Senaraikan kerja-kerja harian seperti bermula daripada bangun tidur pada awal pagi sehingga waktu tidur semula pada waktu malam.
2. Cuba mendisiplin diri dengan jadual kerana dengan adanya jadual kita dapat mengelakkan daripada berlakunya pembaziran waktu dalam memikirkan apakah kerja yang patut didahulukan dan dikemudiankan.
3. Disiplin dengan waktu solat.
4. Adakan menu masak harian supaya kita tidak berlama-lama di dapur.
5. Senaraikan barang-barang keperluan yang akan dibeli.
6. Tentukan satu hari ertentu untuk mencari barang keperluan.
7. Adakan jadual belajar supaya kita tidak leka dengan hanya menumpukan kepada rumahtangga semata-mata.
8. Bahagikan masa mengikut keutamaandengan menyeimbangkan peruntukan masa samada untuk diri,belajar dan keluarga.Walau sesibuk mana sekalipun,masa belajar hendaklah ada walaupun sedikit.Anda perlu bijak mencaridan mengintai waktu terluang untuk menbaca atau mengulangkaji pelajaran.Contohnya semasa menunggu bas ke kuliah atau ke pasar, semasa menunggu mesyuarat atau program bermula dan lain-lain.
9. Kenal pasti ke mana masa banyak dihabiskan.Sebenarnya rasmi yang tidak sedar masanya dihabiskan begitu sahaja, seprti berbual kosong,melepak dan lain-lain.

Artikel ini dipetik dari Suara Kampus Edisi Kelantan (SKEK) Bil. 36, November 2006.

1 comments:

~Unit Bait Muslim(UBM)&Unit Hisbah Tanta~ said...

mai samo2 kito menbino bait muslim... utk generasi akan datang yang soleh dan solehah bermula dengan kito.

Post a Comment