Warga Wafidin Dilarang Membawa Arab Masuk Ke Rumah

Tuesday, November 23, 2010

Berikutan timbulnya tanda-tanya kenapa kita rakyat Malaysia di Mesir boleh atau tidak membawa tetamu arab masuk ke rumah, pihak HISBAH pada undang-undangnya telah termaktub bahawa tidak dibenarkan membawa masuk orang arab ke dalam rumah.

Ini kerana banyak masalah yang sebelum ini timbul seperti kes kecurian berlaku kepada tuan rumah, ahli bait tidak selesa dengan kehadiran orang arab, dan banyak mendatangkan keburukan daripada kebaikan apabila membenarkan orang arab yang tidak dikenali dengan lebih mendalam perihalnya. Sehinggakan orang memperbaiki internet pun kita perlu berhati-hati.Banyak kes berlaku tahun lepas yang melibatkan kehilangan harta-benda dan wang genih di kalangan pelajar Malaysia di sini.

Pihak HISBAH memperingatkan lagi terutama kepada pelajar-pelajar baru bahawa kita tidak digalakkan sama-sekali membawa orang arab masuk ke rumah kita supaya perkara yang tidak di ingini berlaku.Begitu juga apabila kita ke rumah orang arab hendaklah berteman dan dilarang juga tidur di rumah orang arab terutama melibatkan akhawat. Ini bertujuan untuk menjaga maruah terlebih penting daripada menjaga hubungan sesama orang arab itu sendiri.

Semoga dengan penjelasan ini dapat kita semua dapat berjaga-jaga diri kita dan kawan-kawan kita daripada terjerumus dalam perkara yang tidak diingini berlaku. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.Pendekatan HISBAH adalah mencegah mungkar (perkara maksiat) sebelum terjadi lebih baik mengubatinya apabila berlaku sesuatu perkara buruk. Semoga Allaah menjaga kita semua sepanjang keberadaan kita di bumi ambiya' ini.

0 comments:

Post a Comment